Повернення товару належної якості до магазину

При придбанні товарів кожен із нас, навіть не задумуючись, стає учасником правовідносин, які виникають між нами (споживачами) з одного боку та продавцем (підприємством, установою, організацію або громадянином-підприємцем) з іншого. Основним підтверджуючим документом відносин між споживачем і продавцем є договір.

Відповідно до ч.1 ст. 698 Цивільного кодексу України за договором роздрібної купівлі-продажу продавець, який здійснює підприємницьку діяльність з продажу товару, зобов’язується передати покупцеві товар, що звичайно, призначається для особистого, домашнього або іншого використання, не пов’язаного з підприємницькою діяльністю, а покупець зобов’язується прийняти товар і оплатити його.

Договір роздрібної купівлі-продажу може бути укладений у простій письмовій формі, усно, а також шляхом здійснення конклюдентних дій. Проте за загальним правилом він укладається в усній формі, адже його виконання відбувається одночасно зі здійсненням, що забезпечується видачею споживачеві розрахункового документа (товарного, касового чи іншого документа, який засвідчує факт купівлі товару).

Касовий і товарний чек — письмові документи, що підтверджують факт укладення договору і його умов (предмет і ціну).

Основним документом, який регулює відносини між споживачами і продавцями товарів, а також встановлює права споживачів та визначає механізм реалізації державного захисту їх прав є Закон України “Про захист прав споживачів” (далі-Закон).

Відповідно до Закону споживачем є громадянин, який купує, замовляє або має намір придбати чи замовити товари (роботи, послуги) для власних побутових потреб.

Часто трапляється так, що прийшовши додому розумієш, що новокуплена річ зовсім тобі не пасує, не підходить розмір, колір тощо. Що ж робити в таких ситуаціях? Вихід один – повертати.

Як повернути товар належної якості до магазину?


За загальним правилом повернути товар у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна протягом 14 днів (не рахуючи дня купівлі).

Споживач має право повернути або обміняти придбаний товар, якщо він не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Слід мати на увазі, що повернути або обміняти товар можна, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, тобто, якщо ви, наприклад, придбали зимове взуття, одразу його взули і прийшовши з магазину дододому, зрозуміли, що воно вам замале, то такий товар вже не підлягатиме поверненню, адже вважатиметься вживаним.

Якщо ви вирішили обміняти товар, але аналогічного товару немає у продажу, ви маєте право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

У який термін повертаються сплачені за товар кошти?


За загальним правилом гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві одразу, в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — продавець повинен здійснити повернення коштів не пізніше, ніж протягом семи днів.

 

Чи можна повернути товар, якщо товарний (касовий) чек було втрачено?
Згідно зі ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів», обмін товару належної якості проводиться, якщо збережено розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. Наявність чеку є підставою для обміну або повернення товару та доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар. Але навіть, якщо ви не берете чеків або чек про останню покупку не зберігся, повернути товар у магазин все одно можна.

Для цього напишіть заяву про отримання копії товарного чека на ім’я директора магазину. Магазини, що використовують розрахунково-касові апарати, зобов’язані зберігати стрічки з даними про продаж товарів 3 роки. Якщо домовитися з адміністрацією не вийшло або чек не вдалося знайти, ви можете затребувати запис з камер спостереження. І надати це як доказ в суді.

Звертаємо вашу увагу на те, що існує перелік товарів, які не підлягають обміну або поверненню. Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню) передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» і до нього віднесено: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, корсетні товари, парфюмерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, дитячі іграшки м’які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки, мундштуки, апарати для гоління, помазки для гоління, розчіски, гребенці та щітки масажні, сурдини (для духових музичних інструментів), скрипічні підборіддя, рукавички, тканини, тюлегардинні і мереживні полотна, килимові вироби метражні, білизна натільна, білизна постільна, панчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друковані видання, лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником), аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом;вироби з натурального та штучного волосся (перуки), товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо), інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

 

Куди звертатись, якщо споживач вважає, що його права порушені?

У разі, якщо споживач вважає, що його права та законні інтереси порушені він має право на їх захист у визначеному законом порядку.

Негайно після виявлення факту порушення своїх споживчих прав необхідно звернутися до продавця із письмовою заявою-претензією з вимогою щодо відновлення права. Якщо претензія не була прийнята та/або розглянута, на неї не була надана відповідь або відповідь виявилася негативною, необґрунтованою та незаконною, а проведені переговори з керівництвом закладу не призвели до задоволення ваших законних вимог, необхідно звертатися до Держпродспоживслужби або її територіальних органів в областях та місті Києві зі зверненням про порушення законодавства про захист прав споживачів, оформленим відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян», до якого додати підтверджуючі документи.

У випадку, якщо результати звернення до Держпродспоживслужби не дали бажаного результату, споживач має право за захистом своїх порушених прав звернутися до суду.

Позивачі у справах про захист своїх прав як споживачів звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях (ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів»).

Оксана Калінчик головний юрист Ратнівського бюро правової допомоги